چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 33624
نویسنده: مهدی نجفی
تاریخ انتشار: 1402/07/23 04:45

روند نزولی تقاضا و قیمت لیتیوم ادامه دارد؟

معمولا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر هر سال، اوج حجم تقاضا برای مواد اولیه در بازارهای چین اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل از این دو ماه با عناوینی چون «سپتامبر استثنایی» و «اکتبر پرمایه» یاد می‌شود. با این حال ممکن است حجم تقاضا در بازار لیتیوم چین در سال ۲۰۲۳ همچون سال‌های گذشته نباشد.
روند نزولی تقاضا و قیمت لیتیوم ادامه دارد؟

معمولا همانند سال‌های گذشته، حجم تقاضا برای نمک‌های لیتیوم از سوی تولیدکنندگان کاتد در چین طی ماه‌های سپتامبر و اکتبر به اوج خود می‌رسد و تولیدکنندگان در آستانه تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی این کشور و به منظور تامین نیاز مصرف‌کنندگان در سه ماهه چهارم سال در زمان اوج تقاضا، تمهیدات لازم در قالب افزایش ذخیره‌سازی در انبارها را انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد به دلیل کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم، استقبال از خرید این ماده در ماه‌های سپتامبر و اکتبر در سال جاری، چندان مثل قبل زیاد نباشد. در همین راستا، یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین به موسسه «Fastmarkets» گفت: اگر قرار باشد همانند سال‌های گذشته اوج تقاضا برای لیتیوم اتفاق بیفتد، از قبل حجم تقاضا برای این ماده یک روند صعودی را تجربه می‌کرد.

وی افزود: حجم تقاضا برای لیتیوم در چین کاهش یافته است و حتی در حال حاضر، تولیدکنندگان کاتد فرایند ذخیره‌سازی مواد اولیه در انبارها را دوباره آغاز نکرده و تنها به اندازه نیاز خود اقدام به خرید کرده‌اند.

کاهش تمایل برای خرید نمک‌های لیتیوم به دنبال متوقف‌ شدن پرداخت یارانه خودروهای الکتریکی (EV) در چین از ابتدای سال ۲۰۲۳ و حکم‌فرمایی رکود در سطح کلان اقتصادی، به یک چالش تقریبا مزمن در بازار لیتیوم چین تبدیل شده است. بر همین اساس، قیمت لیتیوم در چین در سال ۲۰۲۳ همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده است. ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم کربنات با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی داخلی چین، قیمت ۱۸۰ هزار تا ۱۹۰ هزار یوان (۲۴,۶۷۱ تا ۲۶,۰۴۱ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۹۵ هزار تا ۲۰۵ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۵ هزار یوان در هر تن و نسبت به قیمت ۴۹۰ هزار تا ۵۲۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در روز پنجم ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۶۳٫۳۷ درصد کاهش را تجربه کرد.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی داخلی چین، قیمت ۱۷۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان در هر تن در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور حدود ۱۰ هزار یوان در هر تن و نسبت به قیمت ۴۹۰ هزار تا ۵۲۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده، در روز پنجم ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۶۳٫۳۷ درصد کاهش را به ثبت رساند.

وضعیت مازاد عرضه در بحبوحه کاهش تقاضا برای لیتیوم

یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین مطرح کرد: در کل زنجیره تامین، از تولیدکنندگان لیتیوم گرفته تا تولیدکنندگان باتری، وضعیت مازاد عرضه حکم‌فرما است. به همین دلیل حجم تقاضا برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری از جمله لیتیوم، با روند نزولی مواجه شده است. این مسئله یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر اساس آن می‌توان اعلام کرد استقبال از خرید لیتیوم در ماه‌های سپتامبر و اکتبر در سال جاری میلادی چندان همانند قبل زیاد نخواهد بود.

طبق اعلام اتحادیه نوآوری باتری خودروهای چین، در هشت ماهه سال ۲۰۲۳، در مجموع ۴۱۸٫۸ گیگاوات ساعت باتری تولید شد که تنها ۲۱۹٫۲ گیگاوات ساعت از این مقدار تولید به مصرف رسید.

یکی از تولیدکنندگان کاتد در چین اظهار داشت: آمارهای اعلام شده، از ذخیره‌سازی حدود نیمی از باتری‌های تولید شده به عنوان مازاد موجودی حکایت دارد. ویکی ژائو، تحلیلگر ارشد موسسه «Fastmarkets» در بخش مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها، عنوان کرد: انتظار می‌رود مقدار تولید باتری در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ در چین نسبت به ماه آگوست سال جاری میلادی، رشد محدودتری را به ثبت رساند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد سالانه حجم فروش خودروهای الکتریکی در مقایسه با سال ۲۰۲۳ کمتر باشد و روند کاهش قیمت لیتیوم نیز ادامه پیدا کند. بر این اساس مصرف‌کنندگان و خریداران ترجیح می‌دهند بر وضعیت فعلی بازار لیتیوم تا به ثبات رسیدن آن نظارت کنند. در بخش کاتد در صنایع بالادستی نیز برخی منابع به وضعیت مازاد عرضه به علت کاهش حجم تقاضا در بخش باتری اشاره کردند.

طی دو سال گذشته که بازار خودروهای الکتریکی روند صعودی به خود گرفته بود، مقدار تولید کاتد در چین به سرعت افزایش یافت. به گفته یکی از منابع آگاه، زمان ساخت یک پروژه کاتد به طور متوسط چندین ماه است اما ساخت یک پروژه نمک لیتیوم می‌تواند چندین سال به طول بینجامد.

به گفته این منابع، کاهش حجم سفارش‌های مواد اولیه از سوی تولیدکنندگان باتری در کنار کاهش حاشیه سود این تولیدکنندگان، مزید بر علت شد تا تولیدکنندگان کاتد در چین در هفته‌های اخیر با وجود فعالیت در ظرفیت کامل، در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ نرخ‌های تولید کمتری را به ثبت برسانند.

به گفته چندین فعال بازار، نرخ تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) در حال حاضر به طور متوسط ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت تولیدکنندگان است؛ در حالی که مقدار تولید باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) کمتر از ۵۰ درصد است.

 

طبق گفته یکی از تولیدکنندگان لیتیوم، با پیشی گرفتن مقدار تولید از حجم تقاضا، رقابت میان تولیدکنندگان کاتد به منظور تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان باتری افزایش یافته است.

این تولیدکننده لیتیوم مطرح کرد: بازار ضعیف کاتد منجر به کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم شده است. بنابراین، علی‌رغم توقف موقت فعالیت چندین تولیدکننده لیتیوم، اکثر فعالان بازار تاثیر این تعلیق فرایند تولید بر بازار را ناچیز برشمردند.

بر اساس گفته یکی از معامله‌گران مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری، وضعیت مازاد عرضه و کاهش تقاضا بر بازار لیتیوم حکم‌فرما است. وی معتقد است که توقف فرایند فعالیت چندین تولیدکننده لیتیوم، هیچ تاثیری بر بازار نخواهد داشت و از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری نمی‌کند. بر اساس گزارش موسسه «Fastmarkets»، دو تولیدکننده بزرگ لیتیوم در چین قصد دارند به دلیل کاهش حجم ‌سفارش‌ها وارد فاز مراقبت و نگهداری شوند.علاوه‌براین، برخی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم استان جیانگشی چین که ماده اولیه آن‌ها لپیدولیت است، فرایند تولید خود را به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، کاهش قیمت‌ لیتیوم و کمبود مواد اولیه متوقف کرده‌اند.

روند نزولی در بازار لیتیوم

برخی از فعالان بازار به ادامه روند نزولی در بازار لیتیوم و عدم بازیابی آن در کوتاه‌مدت معتقد هستند. یکی دیگر از تولیدکنندگان کاتد باتری تاکید دارد که توقف روند نزولی قیمت لیتیوم، به افزایش حجم تقاضا برای آن در بازار بستگی دارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که حجم تقاضا برای لیتیوم افزایش نیابد، روند نزولی قیمت این ماده همچنان ادامه خواهد داشت. عدم ارائه بسته‌های حمایتی که ممکن است بازار باتری و لیتیوم را تقویت کند، یکی دیگر از دلایلی است که روند نزولی موجود در بازار لیتیوم وجود دارد. برخی از منابع متعدد معتقدند که این روند کاهشی ممکن است تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ هم ادامه داشته باشد؛ مگر اینکه سیاست‌‌گذاری‌ها و بسته‌های حمایتی که می‌تواند به طور قابل‌توجهی و مستقیما بر بازار خودروهای الکتریکی تاثیر بگذارد، اجرایی شود.

گفتنی است دولت‌های محلی چین، اخیرا سیاست‌‌گذاری‌های متعددی را برای حمایت از مصرف‌کنندگان خودروهای الکتریکی در این کشور تدوین ‌کرده‌اند. به عنوان مثال در شهر شانگهای، طرح پرداخت یارانه‌ها برای خرید خودروهای الکتریکی و تعویض با خودروهای فرسوده تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید شده است. بر اساس گزارش موسسه «Fastmarkets»، این سیاست‌‌گذاری‌ها تاکنون تاثیر محدودی در افزایش حجم تقاضای لیتیوم و باتری‌ها داشته‌ است.

به گفته برخی منابع آگاه، کاهش قیمت‌های آتی نیز موجب ادامه‌دار شدن روند نزولی لیتیوم در بازار شده است. در همین راستا، قیمت آتی لیتیوم کربنات پرمعامله‌ترین ماده در بورس آتی گوانگژو با زمان تحویل ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۱۵۴ هزار و ۱۵۰ یوان در هر تن در روز چهارشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به قیمت ۲۳۸ هزار و ۹۰۰ یوان در هر تن تعیین شده در روز ۲۱ جولای ۲۰۲۳، حدود ۳۵٫۴۸ درصد کاهش را تجربه کرد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کاتد باتری در این خصوص اظهار داشت: هرچه روند نزولی قیمت‌ها شیب تندتری داشته باشد، تقاضا برای لیتیوم کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد؛ چراکه خریداران با تصور اینکه ممکن است این روند نزولی ادامه داشته باشد، از خرید لیتیوم امتناع می‌کنند.

همچنین حجم تقاضای لیتیوم در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، یک شاخص مهم برای عملکرد روند تقاضا در بازارهای لیتیوم و باتری در سه ماهه چهارم سال جاری خواهد بود.یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در این رابطه خاطرنشان کرد: اگر حجم تقاضای لیتیوم در ماه‌های سپتامبر و اکتبر مطابق با انتظارات افزایش پیدا نکند، چشم‌انداز تقاضا برای کل سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ امیدوارکننده نخواهد بود. بر همین اساس نظارت بر روند تقاضای اخیر لیتیوم و عملکرد قیمت آن، مقوله‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود.

ژائو معتقد است که برخی از تولیدکنندگان کاتد ممکن است پس از تعطیلات نیمه پاییز و روز ملی چین (از ۲۹ سپتامبر تا ۶ اکتبر) مجددا فرایند ذخیره‌سازی در انبارها را آغاز کنند و این مسئله می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار لیتیوم بگذارد.

معامله‌گران مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری در چین هنوز به تغییر این اوضاع در سه ماهه چهارم سال ۲۰۳ امیدوارند و تاکید کردند که ممکن است حجم تقاضا برای لیتیوم در این سه ماهه چندان هم مطابق با پیش‌بینی‌ها پایین نباشد. علاوه‌براین، انتظار می‌رود مقدار تولید برای دستیابی به اهداف سالانه در زنجیره تامین باتری همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد و این مسئله به نوبه خود ممکن است موجب تثبیت قیمت لیتیوم شود.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/45rg8q