چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 35355
تاریخ انتشار: 1402/10/24 08:00

افزایش واردات زغال‌سنگ چین از اندونزی و استرالیا

با توجه با آغاز فرایند ذخیره‌سازی مجدد زغال‌سنگ توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات برق برای تولید انرژی در فصل زمستان، حجم واردات زغال‌سنگ به چین در ماه نوامبر ۲۰۲۳ از طریق تامین‌کنندگان اصلی در اندونزی نسبت به ماه قبل از آن، حدود ۱۶ درصد افزایش یافت؛ این در حالی است که حجم واردات زغال‌سنگ از استرالیا به چین در مدت زمان مشابه، نزدیک به ۳۰ درصد رشد را تجربه کرد.
افزایش واردات زغال‌سنگ چین از اندونزی و استرالیا

اداره کل گمرک چین در روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که حجم محموله‌های زغال‌سنگ صادر شده از اندونزی به چین با محتوای انرژی سه هزار و ۸۰۰ کیلوکالری مبتنی بر قراردادهای عرضه سالانه در ماه نوامبر ۲۰۲۳، به ۱۸٫۳۳ میلیون تن رسید.

مجموع حجم واردات زغال‌سنگ در این ماه به چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار زغال‌سنگ در جهان، به لطف کاهش قیمت واردات این سوخت فسیلی، حدود ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به ۴۳٫۵۱ میلیون تن رسید.

همچنین حجم واردات زغال‌سنگ از اندونزی به چین در ماه نوامبر سال جاری میلادی نسبت به رقم ۱۵٫۸ میلیون تن ثبت شده در قبل از آن افزایش داشت اما نسبت به رقم ۲۰٫۰۴ میلیون تن اعلام شده در ماه نوامبر ۲۰۲۲، کاهش را تجربه کرد.

داده‌های ارزیابی شده نشان می‌دهد که حجم واردات زغال‌سنگ روسیه به چین با محتوای انرژی پنج هزار و ۵۰۰ کیلوکالری در ماه نوامبر ۲۰۲۳، به ۷٫۳۲ میلیون تن کاهش یافت که نسبت به حجم ۷٫۶۴ میلیون تن زغال‌سنگ وارداتی از روسیه در ماه اکتبر ۲۰۲۲، به کمترین میزان از ماه فوریه ۲۰۲۳ تاکنون رسیده است. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات برق در سال جاری میلادی به دلیل ذخایر حدود ۲۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ در انبارها، می‌توانند برق مورد نیاز برای مصرف‌کنندگان را به راحتی تامین کنند.

با این حال، برخی از معامله‌گران اظهار داشتند که اتفاقات اخیر در برخی معادن زغال‌سنگ، تا حدودی بر قیمت‌های عمده این سوخت فسیلی در بازار داخلی چین تاثیر گذاشته و قیمت آن را به حدود ۹۵۰ یوان (۱۳۳٫۱۹ دلار) در هر تن با محتوای انرژی پنج هزار و ۵۰۰ کیلوکالری در قطب تولید زغال‌سنگ در شمال چین در شهر چینهوانگ دائو رسانده است.

داده‌های گمرک چین نشان داد حجم واردات زغال‌سنگ (عمدتا زغال‌سنگ کک‌شو) از مغولستان به چین، به حدود ۷٫۸۹ میلیون تن در ماه نوامبر ۲۰۲۳ رسیده که نسبت به بالاترین میزان ثبت شده در سال ۲۰۲۲ و نسبت به حجم ۵٫۰۱ میلیون تن زغال‌سنگ وارداتی از این کشور به چین ثبت شده در ماه اکتبر ۲۰۲۳، یک روند افزایشی را تجربه کرده است.

با این وجود حجم واردات زغال‌سنگ در ماه دسامبر ۲۰۲۳ از این کشور محصور در خشکی (مغولستان) به چین به دلیل بارش برف سنگین و بسته شدن حمل‌ونقل جاده‌ای با مشکل مواجه شده است.

 

داده‌های ارزیابی شده نشان داد که حجم واردات زغال‌سنگ از استرالیا به چین در ماه نوامبر ۲۰۲۳، به ۶٫۲۲ میلیون تن افزایش یافت که سومین افزایش میزان واردات ماهانه از این کشور به چین در سال جاری میلادی محسوب می‌شود. این میزان حدود ۲۸٫۵ درصد افزایش نسبت به حجم ۴٫۸۴ میلیون تن واردات ثبت شده در ماه اکتبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

در همین راستا از زمانی که دولت چین ممنوعیت دو ساله تجارت زغال‌سنگ با استرالیا را در ماه ژانویه ۲۰۲۳ لغو کرد، معامله‌گران در چین و مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی حجم خرید زغال‌سنگ از استرالیا را افزایش داده‌اند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4d9lvj