پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 33923
تاریخ انتشار: 1402/08/01 14:46

ایریتک همراه سیمرغ ایران


طرح سیمرغ کوه‌های ایران به عنوان یک پروژه ملی کوهنوردی در کشور در آذرماه ۱۳۹۵ به عنوان یک اقدام توسعه‌گرا در صنعت گردشگری کوهستان توسط وزارت ورزش و جوانان تصویب شده است. این طرح شامل صعود به بلندترین قله های  ایران در همه استان‌های کشور است.
طرح سیمرغ کوه‌های ایران با هدف معرفی و صعود  به بلندترین قله هر استان به عنوان یک جاذبه گردشگری ورزشی معرفی و اجرا شده است.امروزه طرح سیمرغ به یکی از پروژه‌های محبوب در حوزه کوهنوردی تبدیل شده است و همواره کوهنوردان بسیاری برای دست‌یابی به این طرح مهم ، به دنبال صعود به مجموعه این قلل هستند.
بهرام صدری، یکی از کارمندان جوان و با انگیزه شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) موفق شده است در روز  تربیت بدنی و ورزش ، در راستای اجرای طرح سیمرغ،  قله شیرکوه در شهرستان تفت استان یزد را فتح کند.
وی در یادداشتی چگونگی صعود، وجه تسمیه قله، مسیرهای اصلی رسیدن به کوه و حدود پیمایش رفت و برگشت را نوشته است.

قله شیرکوه با ارتفاع 4075 متر در استان یزد واقع شده.شهرستان تفت در جناح شمال شرقی، کویر اَبَرکوه در منتهی‌الیه سمت غرب و آبادی سانیچ در شمال این رشته کوه قرار دارد. این کوهستان غالباً در زمستان از برف و یخ پوشیده است و آب بخش اعظمی از استان یزد را تأمین می‌کند. این قله به دلیل مجاورت با کویر در برخی از روزهای سال دارای بادی شدید و خشک است. گرچه از نظر تقسیم‌بندی، از شیرکوه به عنوان یکی از کوه‌های منفرد ایران یاد شده، ولی در حقیقت بخشی از رشته‌کوه زاگرس است. بهترین فصل برای صعود به قله زمستان و بهار است.
دلیل نام‌گذاری این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور ‌و همچنین به دلیل آب‌رسانی به بخش عظیمی از استان یزد به‌مانند مادریست که به فرزندان خود شیر می‌دهد.
بهترین و اصلی ترین مسیر برای صعود به این کوه از روستای ده‌بالا/محله شیخ‌علیشاه است که در 20 کیلومتری تفت واقع شده، همچنین این مسیر نزدیکرین مسیر به پناهگاه است.
حدود پیمایش رفت و برگشت به قله با احتساب استراحت و صرف صبحانه و ناهار و مدت زمان توقف بر روی قله  تقریبا ۱۶ ساعت پیش بینی شده است
ارتفاع نقطه شروع  ۲۵۰۰ متر  از سطح دریاست وبرای رسیدن به پناهگاه باید حدود 100 متر دیگر از سطح دریا فاصله گرفت تا به ارتفاع ۳۵۱۰  متری رسید. برای رسیده به قله از پناهگاه  باید 580 متر دیگر فاصله گرفت. به عبارت بهتر کل ارتفاعی که قرار است صعود شود ۱۵۷۵ متر و کل مسافتی که قرار است پیمایش شود ۲۲ کیلومتر(رفت و برگشت ) است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3zkmlz