دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 27900
تاریخ انتشار: 1402/02/13 09:32
بررسی تاثیر مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار سرمایه

مصوبه جدید مجلس به نفع بورس تمام می‌شود

مجلس در مصوبه‌ای مالیات بر معاملات مسکن، خودرو، طلا و... را تصویب کرد که به گفته کارشناسان عاملی برای ادامه ورود پول به بورس شده و با رشد شاخص هم وزن، مقاومت شاخص کل هم شکسته می‌شود.
مصوبه جدید مجلس به نفع بورس تمام می‌شود

روز ۱۱ اردیبهشت سهم هایی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتن که گزارش‌های خوبی داشتند و این مقاطع تمایز رشد امسال و سال ۹۹ است، چراکه 3 سال پیش سهامداران تازه کار هر سهمی را می‌خریدند و نتیجه آن افزایش حباب بازار بود. درحال‌حاضر حدود ۵۰۰ هزار کد حقیقی در حال معامله هستند و این عدد از ابتدای امسال تغییر نکرده و این یعنی همین کدها هستند که سرمایه‌های بیشتر وارد بازار می‌کنند و افرادی که هیچ تجربه و دانشی ندارند کمتر وارد بازار شدند و این نظر هم عامل دیگر تفاوت معاملات اخیر با سال ۹۹ متفاوت است.

بورس همچنان از سایر بازارها عقب است

همایون دارابی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه هنوز هم نسبت به سایر بازارها عقب است، گفت: ارزش دلاری شرکت‌های بورسی هنوز با سال ۹۹ فاصله زیادی دارد و با توجه به اینکه بازارهای مالی با هم در ارتباط هستند بعد از اینکه فاصله بورس با سایر بازارها جبران شد بعد حتما بورس هم استراحت یا اصلاح می‌کند. وی با بیان اینکه لایحه بودجه بدون ایجاد دردسر برای بازار سرمایه تصویب شده، افزود: از طرف دیگر در مقطع کنونی بازارهای موازی وارد فاز استراحت شده‌اند و همه این عوامل باعث شده که بورس رشد کند، البته نباید انتظار داشت که شاخص کل بورس همچنان بدون استراحت ادامه پیدا کند. این کارشناس بازارسرمایه با تاکید بر اینکه شاید در مقطع کنونی مهم‌ترین موانع رشد شاخص بورس نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری و نرخ بهره بانک‌ها است، تصریح کرد: اگر دولت در این یک عامل تجدید نظر کند ظرفیت این وجود دارد که شاخص به بالای ۳ میلیون واحد هم برود و این موضوع به سیاست‌های دولت بستگی دارد. هرچند پیش‌بینی کردن بسیار سخت است، اما سخنان رئیس‌جمهوری در روز کارگر نشان از توجه دولت به وضعیت تولید است و امیدواریم دولت مصوباتی برای حمایت از بخش تولید و به ویزه بخش خصوصی داشته باشد.

تاثیر مثبت مصوبه مالیات برای بورس

نگرانی‌های درباره سیاست‌های دولت برای مهار رشد بورس وجود داشت، زیرا تصور بر این بود که بورس انتظارات تورمی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه اقتصاد مولد کشور هم با رکود مواجه است دولت توان کنترل نقدینگی را ندارد به همین دلیل ساده‌ترین راه برای جلوگیری از افزایش تورم مهار رشد بورس است، اما در چند وقت اخیر سیاست‌های دولت نه تنها مانعی برای رشد بورس ایجاد نکرده، بلکه بستری برای رشد بیشتر آن هم شده است و مصوبات اخیر دولت برای وضع مالیات بر بازارهای موازی با بورس هم این مسئله را تایید می‌کند که دولت متوجه شده که ورود سرمایه به بازار بورس علاوه بر اینکه اثرات مخرب بازار دلار، مسکن و... را ندارد، به دلیل کمک به نقدینگی شرکت‌های بورسی به بخش تولید در افزایش مقاومت در برابر فشارهای تحریمی هم موثر است، از این‌رو شاهد رشد شاخص بورس در چند وقت اخیر بوده‌ایم. بر مبنای همین استدلال اصلاح قیمتی هم معنای چندانی ندارد. شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه خبر مصوبه مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه از بازارهای موازی بورس، گفت: این خبری خوبی است هم برای بازار سرمایه و هم برای کلیت اقتصاد چون سرمایه و جریان نقدینگی را به سمت درست یعنی بازار سهام که یک بازار مولد هست؛ سوق می‌دهد. وی با بیان اینکه همچنان ارزش معاملات خرد سهام بالای ۲۰ همت است، افزود: از طرف دیگر شاهد ورود پول حقیقی به بازار و خروج پول حقیقی از صندوق با درآمد ثابت هستیم و این عاملی برای رشد تقاضا در بورس است. محمدنیا با بیان اینکه دلار در بازار آزاد به بالای ۵۵هزار تومان رفته است، اظهار کرد: فاصله دلار نیمایی و بازار آزاد بیشتر شده و هر زمان این اتفاق رخ دهد تقاضا در بورس کالا افزایش پیدا می‌کند و با یک فاز تاخیر اثر مثبت را در بازار سرمایه می‌گذارد بنابراین به لحاظ ارزندگی هنوز بازار ارزنده است، از این‌رو برای روز سه‌شنبه پیش‌بینی می‌کنیم که روز مثبتی رو داشته باشیم و با توجه به اینکه هنوز محدوده ۲ میلیون و پانصد هزار واحد رد نشده انتظار داریم شاخص هم وزن وضعیت بهتری نسبت به کل داشته باشد.

سخن پایانی

وضعیت معاملات بورس در محدوده 2 میلیون و پانصد هزار واحد نشان داد که شاخص کل بورس همچنان میل به صعود دارد و اگر قرار باشد اصلاحی کند بیشتر زمانی خواهد بود و در این مقطع نمادهایی که نسبت به میانگین رشد بازار عقب هستند حتما رسد بیشتری خواهند داشت و بعد از آن احتمالا افت قیمتی هم وجود دارد اما در شرایط کنونی بازار ظرفیت بالایی برای رسیدن به سطوح بالای مقاومتی هم دارد و شاید مصوبه مالیات بر مسکن، خودرو و طلا حجت را برای سرمایه‌گذاران تمام کرد که فعلا سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند و اگر ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی که هم اکنون در حساب جاری مردم وجود دارد وارد بورس شود قطعا شاخص جهش زیادی خواهد داشت چراکه رشد اخیر بورس تحت‌تاثیر پول‌های قبلی بوده که از بورس  خارج شده بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/45rqgx