جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 26027
تاریخ انتشار: 1402/01/21 04:30

مصائب معدنچیان کبالت در کنگو

به گفته مایکروسافت، مشکلات مربوط به استخراج معدنی کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) نیازمند «ائتلافی برای حل است.»
مصائب معدنچیان کبالت در کنگو

غول فناوری ۱.۹ تریلیون دلاری ایالات متحده اخیرا در DRC بود تا ببیند انتهای دیگر زنجیره تامین لوازم الکترونیکی مصرفی چگونه به نظر میرسد.میشل برلینگتون، رئیس کارکنان، فناوری و مسئولیت شرکتی مایکروسافت در ماه دسامبر از سایت معدنکاری موتوشی بازدید کرد، جایی که تا ۱۵۰۰۰ معدنچی، از جمله کودکان، در شرایط بسیار خطرناک کار میکنند.طعنهآمیز این است که موتوشی یک طرح آزمایشی بسیار موفق برای رسمی کردن کارگران صنعتگر بود تا اینکه در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیتهای ویروس کرونا بسته شد.وخامت بعدی سایت، تلاش دولت کنگو برای تحقق بخشیدن به دیدگاه خود مبنی بر ادغام کل نیروی کار صنعت کبالت در بخش رسمی را خلاصه میکند.با این حال، غرب همچنان به کبالت کنگو نیاز دارد و همه قبول دارند که رسمیسازی راهحلی برای هزینههای بالای انسانی و اقتصادی استخراج معدنی است.اشاره مایکروسافت به یک ائتلاف نشان میدهد که یک تجدید نظر جمعی در حال انجام است، به ویژه توسط یک دولت ایالات متحده که ناامید برای سست کردن کنترل چین بر بازار کبالت است.

معضل اخلاقی

معضل اخلاقی پیش روی کاربران غربی کبالت، که تقریبا همه افراد دارای تلفن همراه هستند، پس از انتشار «کبالت رد» توسط سیدارت کارا، دوباره تیتر یک خبر شد.عنوان فرعی کتاب «چگونه خون کنگو به زندگی ما قدرت میدهد» هم ترسناک و هم تقریبا غیرممکن بودن دور نگه داشتن سنگ معدن آلوده از جریان عرضه رسمی را به تصویر میکشد.افزایش کارگران معدن از ۵۰۰۰ نفر تحت طرح رسمیسازی دو ساله به ۱۵۰۰۰ نفر، حذف مجدد نیروی کار زن، بازگشت کارگران کودک و بدتر شدن سریع شرایط ایمنی اشاره کرد، زیرا معدنچیان از حالت باز به تونل بازگشتند.

تعاونی صنعتگران محلی تنها در ماه نوامبر پنج مورد مرگ را گزارش کردند. سنگ معدنی که زمانی برای فرآوری مستقیما به Chemaf، مالک سایت، و شریک بازاریابی آن، Trafigura فروخته میشد، اکنون به افراد میانی، عمدتاً چینی، برای فروش بعدی به پردازندهها، که عمدتاً چینی هستند، فروخته میشود.این گزارش ادعا میکند که معدنچیان موتوشی قدرت قیمتگذاری جمعی خود را از دست دادهاند و کبالت آنها بار دیگر از کانالهای غیر شفاف به زنجیره تامین صنعتی سرازیر میشود.اکثر ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ معدنچی کبالت در این کشور هرگز حتی فرصت رسمی شدن را نداشتهاند.

دولت Enterprise Generale du Cobalt را در سال ۲۰۲۱ راهاندازی کرد، با هدف رسمی کردن کل بخش و خرید تمام تولیدات آن، اما تلاش اولیه در سیاست قدرت منطقهای کنگو به پایان رسید.

یک وابستگی بحرانی

پاسخ غرب به معضل کبالت خود این بوده است که به هیچ وجه از آن استفاده نکند یا از هرگونه عرضه غیرقانونی به معدنکاری در کنگو جلوگیری کند.به عنوان مثال، اپل گفته است که ۱۳ درصد از کبالت ارسال شده در محصولاتش در سال ۲۰۲۱ از بازیافت حاصل شده است.

سازندگان وسایل نقلیه الکتریکی (EV) از مواد شیمیایی باتریهای غیرکبالتی مانند لیتیوم-آهن-فسفات استقبال میکنند. اما طبق گفته مؤسسه کبالت، حدود ۷۴ درصد از بازار باتری خودروهای برقی همچنان از این فلز برای چگالی انرژی، ایمنی و ویژگیهای عملکرد آن استفاده میکنند و بخش خودروهای برقی همچنان به سرعت در حال گسترش است. استفاده جهانی در سال ۲۰۲۱، ۲۲ درصد افزایش یافت و توسط مؤسسه پیشبینی میشود تا 5 سال آینده حدود ۱۳درصد در سال رشد کند. جهان به کبالت بسیار بیشتری نیاز دارد و درحالحاضر این چین است که آن را تامین خواهد کرد.

این کشور حدود ۷۲ درصد از ظرفیت فرآوری جهانی را به خود اختصاص داده است، که بیشتر آن با سنگ معدن کنگو، هم از اپراتورهای صنعتی چین و هم از بخش غیررسمی از طریق بازار میانجی در سایه تغذیه میشود.

ائتلاف غربی

تسلط چین در زنجیره تامین برای ایالات متحده و اروپا که کبالت را به عنوان یک ماده معدنی حیاتی شناسایی کردهاند، دردسرساز است. سقوط نرخ کبالت از بیش از ۴۰ دلار در هر پوند در سال گذشته به ۱۷ دلار در هر پوند فعلی، عمدتاً به دلیل تولید بیش از حد در کنگو، تامین عرضه جدید غربی را دشوارتر کرده است.

جروویس گلوبال به تازگی از تعلیق مرحله نهایی ساختوساز پروژه کبالت آیداهو خود به دلیل ترکیب نرخ پایین و هزینههای ورودی بالاتر خبر داده است.تنها منبع آشکار عرضه فوری در مقیاس بزرگ، کنگو است که حدود ۷۰ درصد از تولید جهانی را تشکیل میدهد.ثروتهای فلزی کنگو آن را در قلب بازی بزرگی قرار میدهد که بین غرب و شرق در حال انجام است، زیرا آنها به دنبال کنترل مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای کربن زدایی هستند.ایالات متحده در ماه دسامبر یک یادداشت تفاهم (MOU) با کنگو و زامبیا امضا کرد تا به طور مشترک زنجیره تامین باتریهای EV را توسعه دهند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که این تفاهمنامه «در را برای سرمایهگذاری باز و شفاف برای ایجاد صنعت با ارزش افزوده و پایدار در افریقا و ایجاد یک انتقال انرژی عادلانه برای کارگران و جوامع محلی باز میکند.» تقریبا یک جامعه محلی حدود ۱۲درصد از تولید کبالت را در بزرگترین کشور تولیدکننده جهان تشکیل میدهد. این همان جامعهای است که در قلب معضل اخلاقی غرب در مورد شرایط کار حرفهای قرار دارد. رسمی کردن بخش میتواند به حل هر 2 مشکل کمک کند.همانطور که مایکروسافت اشاره کرد، به ائتلافی از دولت، تولیدکنندگان صنعتی که آماده ارائه سایتهایی برای کارگران صنعتگر، باتریسازان و برندهای بزرگ در انتهای زنجیره تامین کبالت هستند، نیاز دارد.یکپارچهسازی استخراج معدنی گران است. از تجهیزات حفاری صنعتی برای ایجاد گودالهای روباز استخراج شده تحت طرح آزمایشی در Mutoshi استفاده کرد. طبق گزارش باومن پال، این بسیار ایمن تر از حفر تونل بود، اما ۵۰۰۰۰ دلار در هر دور گران بود و باید هر 6 ماه یکبار تکرار میشد.تمایل مصرف‌‌کننده غربی به پرداخت حق بیمه برای کبالت تهیهشده مسئولانه ممکن است آزمون نهایی این باشد که آیا یک ائتلاف غربی میتواند همزمان کنترل چین را بر بازار کبالت سست کند و از مصیبت معدنکاران صنعتگر کنگو بکاهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/488y6m