سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 26023
تاریخ انتشار: 1402/01/21 04:30

گردشگری با طعم معدن

امسال هم شرکت سنگ آهن میزبان گردشگران نوروزی از سراسر کشور بود.
گردشگری با طعم معدن

اهدای پک نوروزی سنگ آهن و خوش آمد گویی پرسنل در ورودی معدن به گردشگران نخستین چیزی بود که توجه هر شخصی را به خود جلب میکرد.  به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت شرکت سنگ آهن مرکزی، به گفته مجید فتوحی کارشناس امور بازدیدهای نوروزی چغارت، روزانه بیش از ۲ هزار نفر از معدن بازدید میکنند به نحوی که مجبور به افزایش مدت زمان بازدید در دو نوبت صبح و عصر شدند. فتوحی در این باره میگوید: گردشگران از سراسر ایران برای بازدید به چغارت آمدند اما یزد، شیراز و کرمان بیشترین آمار بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است.در ادامه به سراغ گردشگران رفتیم تا نظر آنها در مورد این بازدید جویا شویم. یکی از گردشگران گفت: شیرازی هستم و برای نخستینبار به چغارت آمدم تصور نمیکردم معدن سنگآهن به این بزرگی باشد و این حجم از حفاری نشاندهنده تلاش کارگران زحمتکش است.

مهمان یزدی نیز عنوان کرد: یکی از جاذبههای زیبای بافق، معدن چغارت بود و خوشحالم که برای نخستین بار از نزدیک این پیت را مشاهده کردم همچنین راهنمایی، پاسخگویی و برخورد خوب پرسنل برایم قابل تحسین است و پیشنهاد میکنم در سطح استان اطلاع رسانی کافی برای بازدید انجام
شود. نکته قابل توجه حضور بافقی
ها در پیت چغارت بود یک بانوی بافقی با اشاره به اینکه «شنیدن کی بود مانند دیدن» گفت: با اینکه از سنگآهن زیاد شنیدم اما دوست داشتم که از نزدیک شاهد نحوه فعالیت این معدن  باشم.

موزه سنگآهن بافق

موزهای سنگ که در سال ۱۳۹۵ در چغارت افتتاح شد در واقع خانه دکتر به آئین، نخستین مدیرعامل شرکت سنگآهن است که بازسازی و به موزه تبدیل شده است. در بدو ورود به موزه با مجموعه عکسهای قدیمی از سالهای آغازین فعالیت معدن، کارشناسان، مدیران و... روبهرو میشوید.  روبهروی آن مجموعه سنگهای برداشت شده از معادن بافق آن هم نه سنگ معمولی بلکه جلوه زیبایی از سنگهای تزئینی و چشم نواز قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. نمونه سنگهایی از بلوک بافق، زرند، ساغند، رباط پشت بادام و مقداری از سایر معادن کشور در این موزه به چشم میخورد.قسمتی از موزه که چون نگین در میان بازدیدکنندگان احاطه شده بود یوز تاکسیدرمی شده بود که متأسفانه در اثر تصادف در جاده گزو از بین رفته است و در نهایت اتاقک نگهداری وسایل قدیمی اکتشاف، استخراج و لوازم اداری از دهه ۴۰ سنگ آهن در این موزه
قرار دارد.

بازدید دو برابری از چغارت

مجید فتوحی کارشناس بازدیدها و تشریفات سنگ آهن از بازدید دوبرابری چغارت نسبت به گذشته خبرداد و افزود: پس از افتتاح موزه در سال ۹۵، بازدید از چغارت از ۱۰هزار نفر به بیش از ۲۰هزار نفر افزایش یافته است!

یکی از مسافران نوروزی گفت: عکسهای قدیمی که نشان میدهد این معدن در گذشته یک کوه عظیم بوده و پس از نیم قرن حفاری به این صورت درآمده است برایم جالب توجه بود همچنین دستگاههای قدیمی که عتیقه محسوب میشود و در مجموع از دیدن حفظ و نگهداری وسایل و سنگهای این معدن لذت بردم.

وی افزود: اطلاعات زیادی کسب کردم و به عنوان یک ایرانی به وجود چنین مکانی افتخارمیکنم.

معدن چغارت، پنجمین معدن خاورمیانه

همچنین مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگآهن مرکزی ایران ـ بافق گفت: روزانه بیش از ۲هزار و ۴۰۰ نفر از مسافران نوروزی از پیت معدنی چغارت بازدید کردهاند. وی افزود: مجموعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ـ بافق در حالی که یک مجموعه صنعتی است، ولی ظرفیت بسیار بالایی برای حوزه گردشگری دارد. حمیدیان افزود: بازدید از پیت معدنی، موزه سنگ آهن و آشنایی با ابزارآلات اکتشاف و حفاری و چگونگی استخراج معادن برای مسافران از جذابیت زیادی برخوردار است. مدیرعامل شرکت سنگآهن مرکزی گفت: با وجود ظرفیتهای موجود که شامل پیت معدنی، مجموعههای ورزشی، مجموعه پارک آهن شهر و کل ظرفیت طبیعت شهرستان بافق است، مسافران نوروزی یک ترکیب گردشگری صنعتی، فرهنگی، مذهبی و سنتی را تجربه میکنند. حمیدیان افزود: معدن چغارت، سومین معدن کشور و پنجمین معدن خاورمیانه است که قدمت آن به ۶۵۰ میلیون سال پیش برمیگردد. این معدن در ابتدا به شکل کوه بوده که هزار و ۲۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع داشته است. بهرهبرداری از این معدن از شهریور ماه سال ۱۳۵۰ شروع شده و بیش از نیم قرن از عمر این معدن میگذرد. وی ادامه داد: این معدن از سطح زمینهای اطراف نیز ۱۶۵ متر بالاتر بوده که علاوه بر برداشت این ۱۶۵ متر، ۳۰۵ متر نیز عمق حال حاضر این معدن است. مدیرعامل شرکت سنگآهن مرکزی ایران ـ بافق گفت: خروجی این معدن، سنگ آهن است که از این سنگ، برای استفاده در صنایع جوار معدنی استفاده میشود.

سخن پایانی...

گردشگری معدن راهی برای جذب سرمایهگذار و ارزآوری به شمار میرود که امروزه  مورد توجه بسیاری از کشورهای معدن خیز برای کسب درآمد است درحالحاضر این بخش در ایران متولی ندارد این درحالی است که نه تنها معادن متروک میتوانند به منبع درآمد تبدیل شوند بلکه موجب اشتغالزایی افراد بومی هم میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3z9loj